4.01.2009

April Fool !!!!!!!!!!!!!!!!

Dari mane datangnye april fool ni???

Tersebut al-kisah di Andalusia,bukan anak dara tua lanjut usia,tetapi kini dipanggil Sepanyol.Lame Islam bertapak di Granada,Andalusia,berkurun- kurun tapi akhirnya runtuh diserang tentera Kristian.Yang malunya,Islam ketika itu boleh dikatakan memerintah seluruh dunia namun kalah kepada 2 kuasa Kristian yang pada awalnya berpecah tetapi bersatu sebab ingin kalahkan Islam di Andalusia.

Penduduk-penduduk Islam di Andalusia terpaksa berlindung di dalam
rumah masing-masing untuk menyelamatkan diri. Tentera-tentera Kristian
bagaimanapun tidak berpuas hati dan berusaha untuk menghapuskan
orang-orang Islam.Mereka bermadah.

Penduduk-penduduk muslim yang bersembunyi di dalam rumah diberitahu bahwa mereka boleh berlayar keluar dari Andalusia dengan selamat bersama-sama barang-barang keperluan mereka dengan menggunakan kapal-kapal yang berlabuh dipelabuhan. Orang-orang Muslim yang risau sekiranya tawaran tersebut merupakan suatu penipuan, telah pergi keperlabuhan untuk melihat kapal-kapal yang dimaksudkan.Memang sah ade kapal.

Setelah berpuas hati, mereka membuat persiapan untuk bertolak. Keesokan
harinya (1April), mereka mengambil semua barangan yang telah disiapkan
menuju ke perlabuhan.Tyme nilah pihak Kristian mengambil kesempatan untuk menggeledah dan membakar rumah umat Islam.

Mereka juga tidak sempat untuk menaiki kapal kerana semuanya dibakar.
Pihak Kristian kemudiannya menyerang kaum muslim dan membunuh
kesemuanya, lelaki, perempuan, serta anak-anak kecil. Peristiwa berdarah
yang menyedihkan ini kemudiannya diraikan oleh tentera Kristian.



April Fool : Antara Gurauan dan Penipuan

Seorang ketua tokoh ulama' terkenal iaitu Dr. Yusuf A-Qaradawi telah mengeluarkan suatu fatwa yang berkisar tentang larangan menyambut April Fool. Ketua Persatuan Ulama Islam Antarabangsa itu juga menegaskan bahawa menyambut April Fool bererti menyambut penipuan, pembohongan dan pendustaan yang nyata, jelas, serta terang lagi bersuluh yang sangat dilarang dalam Islam.

Dalam fatwa beliau yang terbaru sebelum memasuki bulan April, Dr. Qaradhawi berbicara dalam Islamonline ," April Fool atau kedustaan April adalah HARAM kerana ini jelas menunjukkan pembohongan dengan memaklumkan kepada orang lain kepalsuan dan kegelisahan. Rasulullah bersabda, " Tidak boleh seorang Muslim membuat takut seorang saudaranya yang lain walaupun bertujuan untuk bercanda dan bergurau"

Alasan pengharaman April Fool dihuraikan beliau dalam empat hal:

  1. Kerana pendustaan. Dusta bukan akhlak seorang beriman tapi seorang yang bernama munafiq. Sabda Baginda, " Tanda orang munafik itu ada tiga, bila berbicara dia dusta, bila berjanji dia ingkar, dan bila diberi amanah dia khianat." Dalam Hadith lain Rasulullah bersabda, " Ada empat perkara bila semuanya berkumpul pada diri seseorang maka dia adalah munafik. Salah satunya ialah dusta."
  2. Kerana dusta adalah akhlak yang menolak kebelakang keimanan. Rasulullah ditanya adakah seorang mukmin boleh menjadi seorang yang pengecut? Maka Baginda menjawab "Ya". Orang itu bertanya lagi, adakah seorang mukmin boleh menjadi seorang yang kedekut? Maka Baginda menjawab "Ya". Orang itu bertanya lagi, adakah seornag mukmin boleh menjadi seorang pendusta? Maka Baginda menawab " TIDAK".
  3. Dusta adalah pengkhianat terhadap sahabat dan teman. Sabda Rasulullah S.A.W., "Sebesar-sebesar pengkhianatan adalah apabila engkau berbicara dengan sahabatmu dengan perkataan yang dia anggap engkau jujur,sedangkan engkau berdusta kepadanya"
  4. Terakhir, April Fool termasuk dalam taqlid a'ma ( mengikut secara membabi buta ), terhadap kebiasaan non Muslim. Kita sebagai umat yang dijadikan Allah sebagai umat pertengahan tidak boleh mengikuti adat orang bukan Muslim yang suka melakukan pembohongan, pendustaan dan pengkhianatan. Kita juga tidak boleh mencampurkan antara yang baik dan yang buruk.
Beliau juga turut menghuraikan pendustaan yang diharamkan seperti pembohongan dalam perniagaan iaitu dengan mempamerkan kompetiri yang menyimpang dalam publikasi dan iklan. Ada juga pendustaan yang dibolehkan seperti untuk mendamaikan suami isteri.

Macam tu lah...pernah dengar tipu sunat???? Tipu makruh?? Tipu wajib??? Tipu harus???? Tipu haram???? Tak ada istilah macam tu kecuali tipu yang diharuska n dalam Islam untuk kes-kes yang tertentu seperti yang dikatakan Dr. Yusuf tadi. Kita boleh menipu dalam kes-kes yang tertentu tetapi haram menipu dalam kes-kes yang bertujuan seperti yang macam kat atas tadi. So, pandai menipu pandai lah tanggung.

Anyway, April ni jangan tanam azam untuk kerja-kerja menipu jer, cuba2 la tanam azam nak work harder ke, improve diri ke, format iman ke....jangan la nak hantar2 virus bangang dan bahlol kat orang, jangan la buat crita2 najis nak kenakan orang, coz mulut, badan binasa.......pandai2 lah korang tanggung akibatnya!!!!!!!!!!!!!!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Labels